Kuvaileva

Millainen kuva toimii kotisivuilla?

Yrityksen kotisivujen kuvitus on haasteellinen ja mielenkiintoinen valokuvauksen osa-alue. Sen lisäksi, että kuvien on luonnollisesti sovittava yrityksen imagoon ja välitettävä juuri oikenalaista tunnelmaa, oli se sitten tiukan asiallinen ja ammattimainen tai lempeän lämmin ja tunnelmallinen, kuten otsakekuvaksi valitsemassani Ravintola Oskarin etusivuille rakennetussa kuvassa, on nettiin tulevien kuvien myös skaalauduttava tyylikkäästi kaikilla näytöillä, eli kuvan on toimittava yhtä hyvin kuudenkymmenen tuuman vaakanäytöllä kuin pystyssä olevassa kännykässäkin.

Lisäksi kuvaajan on toisinaan mahdotonta tietää, tuleeko kuvasta kapea banneri, koko näytön taustakuva vai pienempi kuvituskuva tekstin seassa.

Miten täydellisesti skaalatuva kotisivukuva rakennetaan?

Jos puhutaan nimenomaan koko sivun kokoisesta taustakuvasta tai ainakin suurena näyttävästä valokuvasta, pitää jo kuvausjärjestelyvaiheessa ottaa huomioon se, että itse kohteen ympärillä on riittävästi tilaa. Koska nettisivuja katsellaan myös vaakanäytöillä, kannattaa kuvankin olla vaakatasossa ja koska se tulee näkymään myös pienemmillä ja pystyssä käytettävillä näytöillä, pitää kohteen olla aika lailla keskellä kuvaa. Kokemukseni mukaan paras kuva on mittasuhteiltaan 16:9, eli sama kuin laajakuvanäytöillä, resoluutio on tällöin 1920 x 1080 kuvapistettä eli pikseliä. 

Sivuston tekijän kannattaa asettaa kuva taustakuvaksi ja määrittää sen asemointi keskitetyksi (CSS: background-position: center center;) ja asettaa kuvan koko niin, että se peitää aina sille annetun alueen (CSS: background-size: cover;). Tämä toimii erityisen hyvin koko näytön taustakuvissa, mutta myös pienempänä.

Yhtä lukuunottamatta kaikki tämän sivun kuvat on rakennettu kuvausvaiheesta lähtien tällä periaatteella ja lopputuloksen voitte nähdä kun kääntelette tätä sivua pystyyn ja vaakaan ja katselette sitä kaikenlaisilla laitteilla, eri koossa. Aika hienoa, vai mitä?

Miksi skaalautuvuus ja responsiivisuus nettisivujen kuvituksessa on tärkeää?

Ylläolevassa Gastropub Nordicille otetussa kuvassa on paljon yksityiskohtia. Vaikka keskellä olevat nainen ja koira toivottavat sivuilla kävijän iloisesti tervetulleiksi kaikilla näytöillä, on muukin henkilökunta selkeästi mukana ja kun näyttö on vaakatasossa, yksityiskohdat tulevat näkyviin. Kuvassa voi siis olla paljonkin asiaa, mutta on tärkeää sijoittaa keskelle sellainen kohde, joka kertoo juuri sen, jota kuvalla halutaan ilmentää.

Tässä seuraavassa kuvassa on kuvausvaiheessa käytetty samoja periaatteita, mutta se on tarkoituksella jätetty skaalautumattomaksi. Sen alla oleva kopio samasta kuvasta sen sijaan skaalautuu. Katsomalla tätä sivua esim. puhelimellasi näet selvästi, kuinka paljon paremmin responsiivinen kuva toimii kotisivukuvituksessa. (alkuperäinen kuva  löytyy osoitteesta indical.fi )

Mitä muuta pitää ottaa huomioon yrityksen kotisivukuvia tehdessä?

Alussa mainitsin että yrityksen kotisivujen kuvituksen pitää toistaa yrityksen arvoja ja sitä mielikuvaa, joka halutaan luoda sivustolla kävijöille. Omassa työssäni tämä varmistetaan asiakkaan tai tämän mainostoimiston kanssa käydyssä suunnittelupalaverissa, jonka jälkeen vasta ryhdytään rakentamaan itse kuvauspaikkaa kuntoon. 

Sen lisäksi, että kuvien pitää olla skaalautuvia, pitää myös huomioida se, tuleeko niiden päälle tekstiä tai muita elementtejä. Jos nämä asiat ovat kuvaajan tiedossa saadaan vieläkin paremmin nettisivuille istuvia valokuvia, joissa on joko vaaleaa tai tummaa taustaa oikeissa paikoissa. Hakukoneoptimoinnin vuoksi on aina parempi, että kaikki teksti sivustolla on tekstinä, eikä sitä upoteta kuviin. Osaava kotisivujen tekijä tietää, miten myös tekstit toteutetaan responsiivisina. 

Olen tehnyt useita vuosia yhteistyötä Sivustonikkarin  kanssa ja olemme yhdessä kehittäneet tässä artikkelissa mainitsemani periaatteet sille, miten täydellinen kotisivukuvitukseen tarkoitettu valokuva syntyy.

Mitä kotisivukuvituksen tilaaminen ammattivalokuvaajalta maksaa?

Valokuvaajien veloitukset vaihtelevat. Kotisivukuvien kuvausjärjestelyt ja jälkikäsittely vievät aikaa, joten normaali veloitus kuvaussessiosta liikkuu varmasti yhden ja viiden tuhannen euron välimaastossa. Minun veloitukseni toimii esimerkiksi seuraavasti:

ESIMERKKILASKELMA

Ensimmäinen tunti, sisältää aloituspalaverin: 250€

Seuraavat tunnit, esim. 4h, á 150€: 600€

Yht: 850€ (+ALV 24%)

Tällaisessa kuvaussessiossa tuloksena tulee yleensä 6-10 kuvaa, joita voidaan käyttää vapaasti niin kotisivuilla kuin somessa ja netissäkin. Samalla kertaa kannattaa ottaa myös esimerkiksi tuotekuvia ja henkilöstön potrettikuvia. 

Ammattilaisen käyttäminen kotisivujen kuvituskuvissa on erittäin hyvä ajatus. Jos olet samaa mieltä, laita minulle sähköpostia tai soita!